"רפואת תדרים לסוגיה אינה קסם או אמונה תפלה, היא מבוססת על ביולוגיה, כימיה ופיזיקה."
ד"ר ג'יימס אושמן
צליל וקול בהיסטוריה
לאורך ההיסטוריה של המין האנושי נעשה שימוש רב בתדרים של צליל וקול על מנת להרגיע, לענג, להסעיר, להשפיע על מצב תודעתי בטקסים ופולחנים דתיים וכמובן, מנת לרפא.
לדוגמא:
שימוש בתופים אפריקאים לפני יציאה לקרב על מנת להעלות את רמת הביטחון העצמי של הלוחמים ואת אמונתם בהצלחה,
תיפוף בשבטים אינדיאנים שימש בטקסים שמאנים להכניס למצבים טראנס היפנוטיים,
הטיבטיים משתמשים בקערות מתכת להרגעה וריפוי ומגוון הצלילים העיליים המופק מהן משנה את המצב המנטאלי והשדה האלקטרומגנטי של האדם,
בהודו משתמשים במנטרות ומזמורים לייצוב מערכת העצבים ושינוי גלי המוח, ועוד.
כיום, המדע כבר יודע באופן חלקי למדוד את ההשפעה של תדרי צליל על הגוף והנפש האנושית.
תחום זה הולך ומתפתח ונקרא פסיכו אקוסטיקה.
בשנים האחרונות מתגבשת הכרה בקרב הקהילה המדעית, בנוגע לתהודה שמייצרים מוזיקה וצלילים בגוף האנושי. תהודה זו, יש ביכולתה לשנות מערכים כימיים בנוזלי הגוף וברקמות , להתפשט בין התאים, ליצור תגובות ביוכימיות ורגשיות וליצור תגובות שרשרת מרובות ובמגוון מערכות בגוף ובנפש.
ניתן למדוד במכשיר EEG את השינויים בגלי המוח , המתרחשים בעקבות חשיפה לתדרים מוסיקליים כאלה ואחרים.
ניסיון המצטבר בעולם מראה את מה שידוע משחר ההיסטוריה האנושית –
שיש ביכולתה של מוזיקה להביא לריפוי, שינוי מצבי תודעה , רגיעה עמוקה ועוד.
חוקרים רבים עוסקים היום בהבנת ההשפעות הביולוגיות וההשפעות הפסיכולוגיות והמנטאליות שיש למוזיקה על האדם.
ההתייחסות לנושא מורכבת מהאזנה למוזיקה ונגינה. כל אחת מהן מייצרת תגובות שונות ומפעילה מרכזים במוח ובגוף באופן שונה, במערכת האנרגטית הנקראת אדם.
מבחינה ביולוגית
מבחינה ביולוגית הצלילים משפיעים באופן ישיר על מצב והיערכות החומרים בגוף, במיוחד על מים ורקמות חיבור, ויוצרים תנועה בחומרים אלו.
ברמה הפיסיקלית ניתן להבין זאת באמצעות המושג תהודה/רזוננס.
כאשר אנו חושפים את הגוף לתדרי צליל הדומים לאלו הקיימים באופן טבעי בחומרים ובמרכזים האנרגטיים בגוף, גלי הצליל יוצרים תהודה בחומר ובאנרגיית הגוף ומשנים את תנודת ואת תנועתיות החומרים.
אם לדוגמא, יש חסימה בתנועת דם באזור מסוים בגוף ואנו יודעים את התדר האנרגטי של אותו אזור נוכל להשתמש בצליל המניע את הדם וישחרר את התקיעות.
התחום הזה הוא תחום נחקר בימים אלו.
עדיין לא מצוי בידינו המידע המלא לגבי השפעתו הספציפית של כל תדר על כל חומר בגוף אולם המחקרים בתחום זה הולכים ומעמיקים.
מבחינה פיזיולוגית
מבחינה פיזיולוגית תפקוד מכני, פיזי וביוכימי בתוך הגוף יש סוגים שונים של חומרים ומבנים וכל אחד מהם מהדהד בצורה שונה. העצמות למשל מהדהדות בתנועה חזקה ואילו מפרקי האצבעות , מעמעמים את מעבר תדרי הצליל.
מפרקי הגולגולת, תעלת השמע, מבנה עור התוף והאוזן כולה בנויים על מנת לעבור שינוי בעקבות חשיפה לצלילים והפיכת תדרי הצליל לוויברציה אלקטרומגנטית בשאר חלקי הגוף. השינוי, חשמלי באופיו, יוצר שרשרת תגובה מסועפת של תנועת מולקולות וחומרים ברחבי הגוף.
בעקבות תהודה (רזוננס) עם צלילים יש שינוי תנועתי בכל תאי הגוף כאשר לכל חומר, איבר, ותא יש תהודה מוגברת עם תדרים ספציפיים בהתאמה לתדר התנודה הבסיסי של אותו התא.
גם הכימיה מושפעת ממוזיקה
הרכב חומרים בגופנו – כימיה , מושפע אף הוא מהמוזיקה.
המוזיקה משפיעה על הפרשות הורמונאליות בגוף והפרשות של נוירו טרנסמיטורים במוח ובעקבותיהם נוצר שלל שינויים כימיים בגוף האדם.
לדוגמא, חשיפה למוסיקה שיוצרת רגיעה אצל האדם,
תוביל לצמצום הפרשת אדרנלין:
הורמון הסטרס (המופרש ביותרת הכליה)
ולהגברת הפרשת אוקסיטוצין -הורמון האהבה ושלווה
(המופרש מההיפותלמוס ומשוחרר לדם מהאונה האחורית של יותרת המוח).
לא ניתן לצפות בצורה מדעית ומדויקת, מה יעורר רצף מוסיקלי בכל רגע נתון אצל כל אדם.
רבים המשתנים בתוך המשוואה הזו וכל אדם מגיב שונה לכל מוסיקה בכל רגע נתון.
ובכל זאת אנו יודעים בוודאות שגם במישור הכימי חלים שינויים בעקבות חשיפה לצלילים ולרצפים מוזיקליים
ויש מכנים משותפים כלליים למוזיקה מרגיעה, מוזיקה מעוררת , מוסיקה שמייצרת פחד (בסרטי אימה למשל) , מוזיקה מדיטטיבית, מוזיקת טראנס וכו'.
בתור נגנים או מטפלים בצליל אנחנו יכולים לבחור את האפקט שנוצר עם המוסיקה,
בהתבסס על המכנים המשותפים הרחבים של התגובות האנושיות.
ואולם מידת הצניעות מחייבת אותנו להכיר בכך שאין זה מדע מדויק והתגובתיות של כל אדם בכל רגע עשויה להשתנות ואף להפתיע אותנו.